tisdag 18 oktober 2016

Trädgårdsland i 'Dark Forest' tema

Harar och svärmar av kålmal har satt käppar i hjulet - det blev inte alls som planerat i år heller.
Inte mycket ätbart för den delen heller, men utsikten tog sig mot slutet.
 Ricin communis och Rumex sanguineus Rödådrad syra.

 Ricin, Tandpetarsilja, Vit gurkört, Tobaksblommor.

Ricin, Vit gurkört Borago officinalis 'Bianca'

Tandpetarsilja Ammi visnaga, Vallmokapslar, Gurkört 

 Linnétagetes Tagetes erecta, Krasse 'Blue Pepe', Svart blåklint 'Black Boy'



Tanken från början var "Dark Forest" med doftande inslag. 
***
Vissa år planteras inte så mycket ätbart här utan det blir en mix för att utgöra en snygg utsikt från vardagsrummet. 
***
I år var jag alltså inne på trenden Dark Forest.
Ganska snabbt hade dock harungar och kålmal hittat hit och försett sig av det goda och vackra som planterades. Rödbetorna 'Bulls Blood, Svartkålen, och den Rödbladig grönkålen gick samma öde till mötes. Brytbönorna 'Blauhilde' räddades i sista stund men blev aldrig riktigt bra. Kycklingnät fick skydda dem, stoppade hararna, men fy så fult det blev. (jag har medvetet hållit upp kameran när jag fotade för att slippa se det) Mycket kraftig blåst vispade omkull växterna med jämna mellanrum. Sent i höst var ändå de fem Ricinplantorna imponerande och den i mitten allra störst. Tandpetarsiljan såddes för sent och de mörkröda doftande Tobaksblommorna var ingen hit, enbart skräpiga och rangliga. Krassen 'Blue Pepe' blev också kålmalsföda men tog sig under hösten dock blev den inte heller som jag förväntat mig. Mer som helt vanliga Krasse. Den Rödådrade syran har klarat sig bra och är fortfarande vacker medan resten av sällskapet ser ledsna och frusna ut. 
Nu hoppas jag på bättre lycka nästa år!

13 kommentarer:

  1. Även jag hakade på Blomsterfrämjandets trend, men gjorde den som ett showbord i Krukträdgården. Får ta och snygga upp där och ta ett par bilder...
    Det är lite kul att ha en röd tråd i sommarplanteringarna. Dina bilder ser riktigt fina ut, men vi håller tummarna för nästa säsong :-)
    Ha't!/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar det mörka mustiga temat! Nu börjar man undra vad som blir nästa års tema?

      Radera
  2. Ser jättefint ut på dina bilder och vilka vackra kombinationer. Vit gurkört var ny för mig och den svarta blåklinten har åkt upp på min frölista. Ricinen var också jättevacker med sin mörka höstfärg - inspirerande inlägg även om inte planteringen blev riktigt som du tänkt dig !
    Ha det så gott och lycka till nästa år !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att lyckas tror jag att jag måste satsa på det som hararna ratar för att slippa hägna in ngt.

      Radera
  3. Det är möjligt att det inte blev som du "tänkt dig" - men hur ofta blir det så i trädgården!?
    Jag har dock slutat att förundras, utan ser det istället som ett positivt inslag i trädgårdshobbyn. För det är ju faktiskt så att en del saker gör en så lycklig med att bli BÄTTRE. Fast det är klart att inte är det lika ofta som det är åt andra hållet! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt ofta blir det till det bättre trots allt ;)

      Radera
  4. Det är kul att testa! Även jag har en Dark Forrest hörna. Med samma klint som du och Black Molly, viol och mörkbladig grodblad...Men det blev inte så bra det heller :D

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nästa år får vi nog till det :)

      Radera
  5. Väldigt vackert med de mörka inslagen, men så tråkigt när djuren ger sig på odlingarna. Det är lätt att tappa sugen. Forutom kållarvsinvasion utan dess like har torkan varit största hotet här. Många perenner är alldeles förtvinade och de flesta sa hejdå i förtid. Lade energin på att vattna grönsaker.
    Vi får hoppas på ett bättre 2017, för vi ger ju oss inte eller hur...!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig ger vi upp ;) Snart är det ju dags för frö beställningar för 2017.

      Radera
  6. Bilderna berättar inte samma historia som dina ord :) I bilderna ser växterna fina ut nu. Den röda tobaken hade jag något år men tyckte inte färgen blev särskilt kul. Jag har gått tillbaka till vit eller limegul. Det finns en riktigt hög och väldigt vacker mörkt sammetsröd lejongap - tror den heter Black Prince eller Rocket Red som jag kan rekommendera. Titta hos Seeds of Distinction...

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo de tog sig ju till slut men det var erbarmeligt för länge! Tack för tipset, hoppas inte hararna har lejongap på menyn ;)

      Radera
  7. Kul med färgteman och inte ser det illa ut som du beskriver! Ricinen är ju magnifik. Siljan tycker jag om och Linnétagetes skulle jag vilja ha för att den just är historisk. Faller lätt för sådan.

    Hejsningar
    Kristina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...